29 April

Hockey in pannakooi!

Steenwijk - Natuurlijk, een pannakooi is in eerste instantie bedoeld om in te voetballen. Dat je er ook prima in kunt hockeyen bewijzen schoolkinderen in Steenwijk-West en De Gagels.

Twee stagiaires bij Sociaal Werk De Kop geven dit voorjaar zes hockeytrainingen. Op 2 mei organiseren zij een hockeytoernooi bij hockeyclub MHC Steenwijk, die op zoek is naar nieuwe jeugdleden.

Trucjes

De stagiaires Justin Ent (17) en Eric Stuiver (18) zetten op een koude donderdagmiddag pionnen neer in de pannakooi aan de Vondellaan in Steenwijk-West. Even later slalommen twaalf kinderen met een hockeystick de bal keurig over het uitgezette parkoers. De studenten doen na de warming-up nog een paar oefeningen met de kinderen. Tussendoor leggen ze de regels uit. ‘Je mag niet met de bolle kant slaan en de bal niet boven de knieën van je tegenstander spelen,’ zegt Justin, die tweedejaars student aan het CIOS in Heerenveen is. Tot slot van het trainingsuurtje doen de kinderen nog een partijtje, waarbij het er lekker fanatiek aan toe gaat. ‘Hockey is best leuk,’ zegt Nevah (10) na afloop. ‘Je kan lekker hard slaan en trucjes doen.’ Alyssa (8) is ook enthousiast. Ze wil wel meedoen met het toernooi op 2 mei en misschien wel lid worden van de hockeyclub. ‘Ik houd van hockey, want ik heb daar wel talent in. Ik vind partijtjes doen leuk!’ zegt ze lachend.

Be active after school

René Binnenmars, bestuurslid van MHC Steenwijk, bekijkt vanachter het hek belangstellend de verrichtingen van de kinderen. ‘Ik ben positief verrast dat er zoveel kinderen op deze trainingen afkomen,’ zegt hij. Zijn hockeyclub wil graag nieuwe jeugdleden werven. ‘Veel 18-jarigen trekken weg en daarom hebben we aanwas van jonge kinderen nodig,’ legt hij uit. Om dat te bereiken zocht MHC contact met Sociaal Werk De Kop, dat al enkele jaren het project ‘Be active after school’ aanbiedt. Met dit naschoolse sport- en spelaanbod geeft zij kinderen de gelegenheid kennis te maken met sporten zoals voetbal, basketbal, tennis en nu dus ook hockey.

Ook op klompen

De stagiaires kozen er bewust voor om de wijken in te trekken om daar de balsport te introduceren. ‘Hockey heeft de naam dat het een elitaire sport is, maar bij onze club kun je ook op klompen lopen. We zijn de gezelligste club van Noord-Nederland,’ bestrijdt René het vooroordeel. Hij prijst bovendien de sportieve sfeer bij de club. ‘Bij hockey gelden normen en waarden, leden zeuren niet en leren zich gedragen, want je hebt wel een slagwapen in handen.’ De kosten zijn volgens hem niet hoger dan bij een voetbalclub. ‘Ouders met een laag inkomen kunnen ook een beroep doen op het Jeugdsportfonds,’ voegt Buurtwerker Sport Sandra Lampe daar aan toe.

Gratis deelname

Kinderen die mee willen doen aan de trainingen in de pannakooien, kunnen daarvoor in april nog terecht op woensdagmiddag in De Gagels en donderdagmiddag in Steenwijk-West van 15.00 tot 16.00 uur. Deelname is gratis. Dat geldt ook voor het toernooi op donderdagmiddag 2 mei op de hockeyvelden van MHC Steenwijk in De Groene Long. Justin en Eric zullen teams vormen van de deelnemende kinderen. Hockeyspullen zijn aanwezig. Aanmelden kan tot 1 mei via e-mail: [email protected].