29 Augustus

WIJZIGING SPELREGELS

Regelwijzigingen: alle elftalwedstrijden in vier

kwarten, de vliegende keeper verdwijnt

Vier kwarten in plaats van twee helften

Alle elftalwedstrijden (dit geldt voor zowel junioren als senioren) worden vanaf dit seizoen gespeeld in vier kwarten van elk 17 ½ minuut. Met deze regelwijziging wordt de eerdere test dus ook opgenomen in het Nederlandse spelreglement. Er ontstaan hierdoor twee extra coach- en rustmomenten, waardoor teams nog beter kunnen worden begeleid. De rust tussen de kwarten 1 en 2 én 3 en 4 bedraagt maximaal 2 minuten. De rust tussen kwart 2 en 3 bedraagt 5 minutentenzij het noodzakelijk is te sproeien omdat het betreffende speelveld zonder te sproeien niet meer veilig bespeelbaar is (kan het geval zijn bij watervelden).

Vliegende keeper

Teams konden er tot en met seizoen 2018-2019 voor kiezen om te spelen met een volledig uitgeruste keeper of een speler met keepersrechten, een zogenaamde ‘vliegende keeper’. Deze vliegende keeper droeg een afwijkend shirt en had bij het verdedigen van een strafcorner of strafbal een helm op. Vanaf komend seizoen speelt een team met 10 veldspelers en een volledig uitgeruste keeper of met 11 veldspelers. Als ervoor wordt gekozen te spelen met 11 veldspelers dan is er niemand die de rechten heeft van een keeper. Er is dan dus ook niemand die binnen de cirkel de bal met het lichaam mag spelen.

Overige spelregelwijzigingen

Naast bovengenoemde spelregelwijzigingen worden nog enkele andere spelregelwijzigingen doorgevoerd:

• De regels met betrekking tot het einde van een strafcorner aan het einde van de wedstrijd (uitspeelcorner) worden gelijk getrokken met de regels die gelden voor het beëindigen van de strafcornersituatie gedurende de wedstrijd. Tot en met seizoen 2018-2019 was een uitspeelcorner ook ten einde als de bal voor de tweede keer buiten de cirkel kwam. Dit is nu geschrapt. Nu geldt: de strafcorner is (onder andere) ten einde als de bal meer dan 5 meter buiten de cirkel is, net als tijdens de wedstrijd.